![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
  | ![]() |
![]() |
![]() |


REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH UNIJNEGO PROGRAMU

Kurs metodyczny - projekt "Sztuka dialogu"

   Na przełomie czerwca i lipca 2025r. trójka nauczycieli naszej szkoły wyjechała na
zagraniczny kurs metodyczny na Teneryfę.
Kurs odbył się w ramach projektu „ Zagraniczna mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej”
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Programu Fundusze Europejskie
dla Rozwoju Społecznego 2021 – 2027.
W ramach projektu pod tytułem: Sztuka dialogu – poznawanie zasad dobrej komunikacji i
współpracy w zmieniających się realiach europejskich szkół, nauczyciele mieli możliwość
uczestniczenia w zajęciach, które odbywały się w Centrum Edukacyjnym FU International Academy
Tenerife, a temat kursu dotyczył inteligencji emocjonalnej i wykorzystania gier i zabaw na lekcjach.
Dzięki udziałowi w projekcie nauczyciele mieli możliwość poznania nowych metod i technik
nauczania, które na pewno wykorzystają w swojej pracy z uczniami. Mieli możliwość poszerzenia
wiedzy w zakresie kulturowym i obyczajowym, co wynikało z faktu, że zajęcia dotyczyły nie tylko
intensywnej nauki, ale licznych aktywności kulturalnych, dzięki którym można nabyć umiejętności
komunikacyjne w językach obcych.
Udział nauczycieli w projekcie wpłynął zdecydowanie na zdobycie kompetencji społecznych i
obywatelskich, takich jak: lepsze rozumienie zagadnień dotyczących zrównoważonego rozwoju,
demokracji, równości…
Dzięki projektowi nauczyciele nabyli umiejętności współpracy w środowisku
międzynarodowym, poznali nauczycieli z europejskich krajów oraz zdobyli umiejętności
posługiwania się językiem obcym. Cele programu kursu zostały w całości zrealizowane.
Ola, Gosia i Małgosia
Obserwacja pracy (job shadowing) - Grecja
   
W dniach od 28 kwietnia do 2 maja 2025 cztery nauczycielki Szkoły Podstawowej Nr 39
uczestniczyły w wyjeździe edukacyjnym w ramach projektu finansowanego przez Unię
Europejską „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”.
W trakcie działania o nazwie „job shadowing” (obserwacja pracy w instytucji zajmującej się
edukacją), przedstawicielki naszej szkoły obserwowały pracę swoich greckich koleżanek i
kolegów z Gimnazjum nr 6 w Katerini w Grecji oraz poznawały specyfikę tamtejszej
placówki. Dwa lata temu ta sama grecka szkoła obserwowała naszą szkołę :)
    Zgodnie z głównymi założeniami projektu „Sztuka dialogu – poznawanie zasad dobrej
komunikacji i współpracy w zmieniających się realiach europejskich szkół” uczestniczki
mobilności rozwijały swoje umiejętności językowe w kontaktach z kadrą greckiego
gimnazjum. Wymieniły się doświadczeniami na temat pracy w wielokulturowej szkole i
klasie. Zdobyły praktyczną wiedzę na temat rozwiązywania problemów w klasach z dzieckiem
uchodźczym czy imigrantem. Pobyt w greckiej szkole dał też możliwość wymiany informacji
nt. systemu edukacji w Polsce i Grecji.
    Nauczycielki promowały SP39, Kraków i Polskę
poprzez przedstawienie prezentacji w czasie lekcji w Gimnazjum nr 6.
Uczestniczki projektu wzbogaciły swój pobyt w Katerini o wyjazdy edukacyjne do Dion w
masywie Olimpu i do greckich monastyrów zwanych Meteorami. Na Radzie Pedagogicznej
nauczycielki podzieliły się zdobytą wiedzą z gronem pedagogicznym.
„Job shadowing w Pafos na Cyprze”

    Na początku maja tego roku , cztery nauczycielki naszej szkoły w ramach projektu „Sztuka dialogu –
poznawanie zasad dobrej komunikacji i współpracy w zmieniających się realiach europejskich szkół”
brały udział w tygodniowym wyjeździe na Cypr. Wyjazd ten współfinansowany był ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju
Społecznego.
    Uczestniczki wyjazdu obserwowały pracę w szkole Dimotico Scholeio Geroskipou A w
Pafos. Codziennie mogły obserwować prace nauczycieli na różnych lekcjach m.in. języka greckiego,
języka angielskiego, plastyki, muzyki czy zajęć indywidualnych. Brały również udział w szkolnej
wycieczce i w edukacyjnym przedstawieniu teatralnym na terenie szkoły. Cennym doświadczeniem
były spotkania i rozmowy z nauczycielami oraz z dziećmi w klasach. Uczestniczki wyjazdu miały
również możliwość zwiedzania szkoły i przyjrzenia się podręcznikom szkolnym. Poznanie
funkcjonowania szkoły, jej wielokulturowości był niezwykle bogatym doświadczeniem i poszerzeniem
horyzontów.
    Czas w szkole w Pafos zaowocował wieloma przemyśleniami, którymi nauczycielki po
przyjeździe chętnie podzieliły się z naszym gronem pedagogicznym. Częścią wyjazdu było również
poznanie historii i kultury Cypru poprzez zwiedzanie muzeów oraz pięknych walorów krajoznawczych
wyspy.
M.D.
Szkolenie - "Intercultural Education"

    W dniach 24 kwietnia - 2 maja nauczycielki angielskiego z naszej szkoły uczestniczyły w szkoleniu Intercultural Education. The Answer to Cultural Diversity in the Classroom w Limassol na Cyprze. Celem szkolenia było poznanie metod i technik pracy z uczniami różnych kultur i narodowości w klasie. Szkolenie składało się z wykładów, dyskusji oraz aktywizujących zadań grupowych. Uczestniczki zyskały nowe doświadczenia, nawiązały kontakty z nauczycielami m.in. z Hiszpaniii oraz Niemiec, miały szansę rozwinąć umiejętności językowe i zaprezentować naszą szkołę. Częścią wyjazdu były również wycieczki krajoznawcze, podczas których była szansa zwiedzić Cypr oraz poznać jego kulturę. Nauczycielki chętnie podzieliły się zdobytą wiedzą z gronem pedagogicznym.
K.N.
Kurs językowy na Malcie
    W wyspiarskim kraju, którego powierzchnia porównywalna jest z wielkością naszego pięknego Krakowa, gdzie słońce przez 300 dni w roku rozpieszcza mieszkańców i turystów, dane nam było uczestniczyć w dwutygodniowym, intensywnym kursie języka angielskiego.
Placówka Malta Lingua, mieszcząca się w miejscowości St. Julian’s, cieszy się coraz większym zainteresowaniem Polaków chcących doskonalić swoje umiejętności językowe. Mimo to pozostaje instytucją międzynarodową, goszczącą w swoich murach przedstawicieli wielu narodowości – nie tylko europejskich.
    Wielokulturowość kursantów sprzyja nauce języka oraz przyczynia się do integracji, wymiany doświadczeń i rozwoju kompetencji komunikacyjnych. Zajęcia w szkole organizowane są w trybie dwuzmianowym: przedpołudniowym i popołudniowym. Uczestnicząc w kursie intensywnym, każdego dnia kursant poświęca na naukę języka 5 godzin.
Lektorzy, w większości native speakerzy, stosują metody, które wspierają proces uczenia się w przyjaznej atmosferze. Kurs na Malcie to także okazja do odkrywania kultury tego kraju. Szkoła organizuje wycieczki z przewodnikami po interesujących, zabytkowych miejscowościach, łącząc przyjemne z pożytecznym.
    Uważam, że udział w programie FERS działającym na zasadach programu Erasmus+ dla nauczycieli umożliwia kadrze rozwój różnorodnych kompetencji społecznych i komunikacyjnych, które z powodzeniem można wykorzystać w pracy w edukacji.
Serdecznie dziękujemy pani Gosi K. za koordynowanie projektu.
K.C.